Accueil >> Vie de campus >> Vie du personnel >> Personnels de l'Université

Enseignant et/ou chercheur

MME Bénédicte MIYAMOTO

Corps :
MCF - Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3
Mél :
benedicte.miyamoto@sorbonne-nouvelle.fr
Adresse site personnel :
Bénédicte Miyamoto on ResearchGate">Bénédicte Miyamoto on ResearchGate
Structure(s) de rattachement :
CREW - Center for Research on the English-speaking World - EA 4399
Département : Monde Anglophone (MA)
Discipline(s) :
section 11 - Langues et littératures anglaises et anglo-saxonnes

Discipline(s) enseignée(s)

 Civilisation britannique moderne/ Modern British History
  • MEEF2: "Anglais compléments diciplinaires culture anglophone"
  • A7/A8CULT Master Métiers de l'Enseignement, de l'Education et de la Formation (MEEF): "Anglais notions culturelles de civilisation"
  • A4BCVB: "Taking Liberties: British History 1215-1750"
  • A1ACVB: "Britain in an Age of Revolutions: British History 1750-1914"
Histoire de l'art britannique/ British Art History
  • B4A924: "History of British Art"

Fonction(s)

  • Maître de Conférences
  • Coordinateur des étudiants entrants Erasmus et Relations Internationales
  • Membre du CHSCT

Thèmes de recherche

Civilisation britannique. Histoire du dix-huitième siècle. Marché de l'art. Histoire du livre. Art & Migration. Professions artistiques. Peintures et gravures. Publics et critique d'art.

British History. Eighteenth-Century History. Art Market Studies. Book History. Art & Migration. Artistic Professions. Painting and Print. Art Criticism and the Public.

Activités / CV

Publications

  • “Business as Usual – the London Art Market and Internationalisation in the Eighteenth Century,” in Art et Economie dirigé par Cecilia d’Ercole et Jean-Michel Minovez. Collection Tempus Arti, PUM (Forthcoming, 2020)
  • “Marks in Manual,” The Collation - Research and Exploration at The Folger, Folger Shakespeare Library, April 2020 collation.folger.edu/2020/04/marks-in-manuals/
  • “The Influence of Drawing Manuals on the British Practice and Reception of Fancy Pictures,” in Fancy in Eighteenth-Century European Visual Culture dirigé par Melissa Percival et Muriel Adrien. Oxford University Studies in the Enlightenment, Liverpool University Press, April 2020. 87-104. liverpooluniversitypress.co.uk/books/id/52628/
  • “British Buying Patterns at Auction Sales, 1780-1800,” in London and the Emergence of a European Art Market, 1780-1820 dirigé par Susannah Avery-Quash et Christian Huemer. Los Angeles: Getty Research Institute, 2019. 35-51.shop.getty.edu/products/london-and-the-emergence-of-a-european-art-market-1780-1820-978-1606065952
  • “International Dealer Networks and Triangular Art Trade between Paris, Amsterdam and London,” co-auteur avec Hans J. Van Miegroet et Hilary Cronheim, in London and the Emergence of a European Art Market, 1780-1820 dirigé par Susannah Avery-Quash et Christian Huemer. Los Angeles: Getty Research Institute, 2019. 53-65. shop.getty.edu/products/london-and-the-emergence-of-a-european-art-market-1780-1820-978-1606065952
  • “‘Directions to Know a Good Picture’: Marketing National School Categories to the British Public in the Long Eighteenth Century,” in Art Crossing Borders: The International Art Market in the Age of Nation States, 1760-1914, dirigé par Jan Dirk Baetens et Dries Lyna. Studies in the History of Collecting & Art Markets, Leiden – Boston: Brill, 2019. 64-98. brill.com/view/book/edcol/9789004291997/BP000011.xml 
  • "‘Making Pictures Marketable’: Expertise and the Georgian Art Market," in Marketing Art in the British Isles, 1700 to the Present. A Cultural History dirigé par Charlotte Gould et Sophie Mesplede. Ashgate, 2019 www.routledge.com/products/9781409436690
  • Significant Red: watercolour and the uses of red pigments in military and architectural conventions,” in Revue de la Société d’Études Anglo-Américaines des XVIIème et XVIIIème siècles, Contribution of Colour(s) in the anglophone world, 75 (2018) journals.openedition.org/1718/810
  • "Bidding as a Guide to British Visual Preference: A Late Eighteenth-Century Case Study" in Moving Pictures: Intro-European Trade in Images, 16th-18th Centuries dirigé par Neil de Marchi et Sophie Raux. Turnhout: Brepols, 2014 www.brepols.net/Pages/ShowProduct.aspx
  • "Taste, the Auction House, and the Education of the Eye," inTaste and the Senses in the Eighteenth Century, Landau-Paris Studies on the Eighteenth Century (LAPASEC), Vol 3, dirigé par Peter Wagner et Frédéric Ogée. Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2011
  • "‘Secretly and by stealth’: moralité et résurgence des images", in XVII-XVIII Revue d’Etudes Anglo-américaines, Vol. 65, 2008


Présentations

  • 20 avril 2020: Lewis Walpole Library, Beinecke Rare Book and Manuscript Library, and Yale Center for British Art Joint Fellows Luncheon Seminar, “Auctions in Print: public distrust for the art market’s practices” New Haven, Connecticut.
  • 19 mars 2020: Congrès annuel American Society for Eighteenth Century Studies (ASECS), “Material Evidence in How-to Books: the artist as reader”, Panel “Material Manuals: Making and Using Eighteenth-Century Instructional Books” organisé par Christine Griffiths (Bard Graduate Center) et SHARP. St. Louis, Missouri.
  • 27 février 2020: Consortium on the Revolutionary Era, “Trooping the Colors: learning to draw and color-code knowledge in the army”, Panel présidentiel “Military Enlightenment in a Global Context”, organisé par David Huw (King’s College London) and Christy Pichichero (George Mason University). Tallahassee, Florida.
  • 25 octobre 2019: Congrès annuel East Coast American Society for Eighteenth Century Studies (EC/ASECS), “Drawing Manuals as crossroads – trade clusters and user marks”, Panel “Bibliography, Book History, and Textual Studies” organisé par Eleanor Shevlin (West Chester University). Gettysburg.www.ec-asecs.org/2019-conference-.html
  • 16 août 2019. American Revolution Institute Lunch Talk. “A Collection of Images Illustrating the Art of War in the 18th Century”, organisé par la Society of the Cincinnati Library, Washington D.C. www.americanrevolutioninstitute.org/event/lunch-bite-a-collection-of-images-illustrating-the-art-of-war-in-the-18th-century/
  • 5 juin 2019 : Conférence du Groupe de Recherche en Histoire de l’Art Moderne (GRHAM),  “Visibilité des pratiques marchandes controversées outre-Manche: Intermédiaires polémiques, lots ravalés, et transparence”, atelier “Le marché de l’art, 1750–1800: Expertises, négociations et controverses”, Institut National d’Histoire de l’Art, Paris. grham.hypotheses.org/8162
  • 30 mai 2020: Conférence Tools for the Future: Researching Art Market Practices from Past to Present, “New markets testing old networks at London auction houses, 1760-1815”, Atelier 3 “The Formation and Development of New Markets” organisé par Elisabetta Lazzaro (HKU University of the Arts, Utrecht), Natalie Moureau, (Université Paul Valéry Montpellier 3) et Adriana Turpin (Institut d’Études Supérieures des Arts, Paris).Royal Academy of Arts, Londres. societyhistorycollecting.org/news-and-events/conf-tools-for-the-future-30-may-2019/
  • 5 avril 2019:  Washington Area Group for Print Culture Studies (WAGPCS), “From Manuscript to Print: replication of art manuals in commonplace and copybooks” organisé par Eleanor Shevlin (West Chester University) Library of Congress, Washington D.C.
  • 22 mars 2018: Congrès annuel American Society for Eighteenth Century Studies (ASECS),   “1768-1805 – Hanging Biblical Paintings at the Royal Academy” Panel “Biblical Painting in Eighteenth-Century Britain”, organisé par Naomi Billingsley (University of Manchester) Orlando
  • 1 avril 2017:  Congrès annuel American Society for Eighteenth Century Studies (ASECS) ,“A Public Event with a Private Agenda: London Auctions as Dealers’ Clearance Sales” à l'  Atelier “Art Markets: Agents, Dealers, Auctions, Collectors” organisé par Wendy W. Roworth (University of Rhode Island)  Minneapolis
  • 18 novembre 2016: Conférence internationale Art et Economie, “Business as usual in the London art market, in the face of internationalisation, 1766-1815”  organisée par Anne Conchon (Université de Paris-Panthéon Sorbonne‐ AFHE), Natacha Coquery (Université de Lyon 2-AFHE, IUF), Cecilia D'Ercole (Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris-AFHE), Emilie Roffidal (CNRS, Toulouse) Université Toulouse Jean Jaurès, Toulouse. blog.apahau.org/colloque-art-et-economie-une-histoire-partagee-toulouse-18-19-novembre-2016/
  • 4 décembre 2015: Conférence internationale Fancy-Fantaisie-Capriccio: Diversions and Distractions in the Eighteenth Century, "'As Whimsical and Chimerical as their forms are', ornamental and fanciful motives in English drawing books", organisée par Melissa Percival (Exeter University) et Muriel Adrien (Université Toulouse Jean Jaurès) Musée Paul Dupuy, Toulouse fancyfantaisiecapriccio.wordpress.com
  • 26 Ocotbre 2015: Séminaire du Département School of Arts and Letters, "The Art Market’s Monitoring of the Value of Art: interconnecting artists and collectors",  dirigé par Professor Hiroshi Yoshioka, Kyoto University, Kyoto
  • 17 juin 2015: Festival Huguenot Summer, "Peter Motteux, upholder at the nexus of Huguenot artisans", at "From Soup to Silver, the enduring Legacy of the Hughenots", Institut Francais, Londres www.institut-francais.org.uk/events-calendar/whats-on/talks/from-soup-to-silver-the-enduring-legacy-of-the-huguenots/
  • 16 mai 2014:  Congrès annuel SAES, "Drawing Masters at the Crossroads – Evidence of an Insecure Profession in the Eighteenth century", Atelier n°11- ART(S)- Histoire de l’art, Grande-Bretagne-Etats Unis, Présidents d’atelier: Laurent Châtel et Charlotte Gould, Caen
  • 22 Juin 2013: Conférence Internationale London and the Emergence of a European Art Market (c.1780–1820), "British buying patterns at auction sales, 1780–1800: did the influx of European art have an impact on the British public's preferences?" , dirigée par Christina Huemer (Getty Research Institute) et Susannah Avery-Quash (National Gallery), National Gallery, London www.nationalgallery.org.uk/whats-on/calendar/conference-21-22-june-2013
  • 21 Juin 2012: Séminaire Yale Center for British Art's Summer Seminar, "Drawing-Masters in Eighteenth-Century Britain: advertising one's profession" dirigé par Martina Droth, (Yale Center for British Art) et Mark Hallett (University of York) York
  • 2 novembre 2011: Séminaire de recherche DALMI, "Christie’s sales : case study and analysis of lot orders, preliminary findings" (co-discutant : Amaan Mitha, Duke, Economics Department), organisé par Neil De Marchi (Duke Department of Economics) et Hans J. Van Miegroet (Duke Department of Art, Art History & Visual Studies) Duke University, Raleigh
  • 9 juillet 2011: Journée d’étude Methodologies for the Study of Collecting, "Economic History, Art markets, Urban studies : Case Study in Linking Taste to Genre and Schools on the London Auction Market, 1767-1789", organisé par Adriana Turpin, (Institute of Historical Research), Londres
  • 20 mai 2011 : Congrès annuel SAES, "Pour une cartographie des artefacts culturels à Londres au XVIIIe siècle : librairies spécialisées et ventes de tableaux", (co-discutante Louisiane Ferlier), Atelier XVIIIe, dirigé par Jeffrey Hopes (Université Orléans), Paris
  • 30 nov. 2009 :  Séminaire Collecting and Display, "‘Bringing Pictures to the Hammer is literally knocking down and depressing the Fine Arts!’– the rivalry between commercial valuation and artistic expertise in Georgian London",  organisé par Adriana Turpin (Institute of Historical Research), Londres
  • 23 avril 2009: Colloque international Art et Commerce en Grande Bretagne, 18e-20e siècle, "'Making Pictures Marketable': The Georgian Invention of a Modern Art Market", organisé par Charlotte Gould et Sophie Mesplède (Université de Rennes 2 - Haute Bretagne), Rennes
  • 9 juin 2008 : Journée d’étude Forms of Expertise in Europe: Actors, Practices and Objects, 15th – 19th Centuries, "L’explosion d’un marché de l’art malgré une expertise limitée : le succès commercial et mondain des ventes aux enchères à Londres", ANR Sciences et capitales européennes : revisiter les origines de l’espace public des savoirs, organisé par Charlotte Guichard (CNRS), Pascal Dubourg-Glatigny (Centre Marc Bloch) et Stéphane Van Damme (Maison Française d’Oxford) Centre Marc-Bloch, Berlin

Équipes de recherche

mise à jour le 22 mai 2020


Photo

Capture d’écran 2016-04-20 à 21.11.56.png

MME Bénédicte MIYAMOTO

 

Recherche dans l'annuaire

Recherche dans l'annuaire