Accueil >> Vie de campus >> Vie du personnel >> Personnels de l'Université

Enseignant et/ou chercheur

MME Bénédicte MIYAMOTO

Corps :
MCF - Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3
Mél :
benedicte.miyamoto@sorbonne-nouvelle.fr
Adresse site personnel :
Bénédicte Miyamoto on ResearchGate">Bénédicte Miyamoto on ResearchGate
Structure(s) de rattachement :
CREW - Center for Research on the English-speaking World - EA 4399
Département du Monde Anglophone (MA)
Discipline(s) :
section 11 - Études anglophones

Discipline(s) enseignée(s)

Civilisation britannique / British History
  • ED625: Abstract, Article and Keywords
  • A7CULT: Master MEEF Anglais notions culturelles de civilisation britannique
  • A5MC031: Histoire matérielle
  • B4AL303: Histoire de l'art britannique
  • A1FC001: Histoire britannique

Fonction(s)

  • Maître de Conférences
  • Coordinatrice pédagogique pour Erasmus et Relations Internationales au département du Monde Anglophone
  • Chargée de mission appel à projets aide à la réussite
  • Coordinatrice des directeurs et directrices d'études à l'université
  • Directrice d'études au Monde Anglophone

Thèmes de recherche

Civilisation britannique. Histoire du dix-huitième siècle. Marché de l'art. Histoire du livre. Art & Migration. Circulation des savoirs. Professions artistiques. Peintures et gravures. Publics et critique d'art.

British History. Eighteenth-Century History. Art Market Studies. Book History. Art & Migration. Circulation of knowledge. Artistic Professions. Painting and Print. Art Criticism and the Public.

Activités / CV

Bourses (Grants & Fellowships)

  • 2023: Dibner Library Resident Scholar - Fellowship at Smithsonian Institution Libraries, Special Collections
  • 2022: Lewis Walpole Travel Grant
  • 2019: Folger Shakespeare Library Short-Term Fellowship
  • 2019: Society of the Cincinnati Library Fellowship
  • 2012: Yale Center for British Art Summer Seminar, University of York
  • 2011: Yale Center for British Art Summer Seminar, Yale CBA
  • 2009: Paul Mellon Research Grant, Paul Mellon Center for Studies in British Art


Publications

Directions d'ouvrages

  • Art and migration: Revisionning the borders of community, co-dirigé avec Marie Ruiz. Manchester: Manchester University Press, June 2021. manchesteruniversitypress.co.uk/9781526149701/
  • Forms, Formats and the Circulation of Knowledge: British Printscape's Innovations, 1688-1832, co-dirigé avec Louisiane Ferlier. Leiden: Brill, 2020. brill.com/view/title/57908
Articles et chapitres d'ouvrages
  • "Hidden Figures: Agents of the Eighteenth-century Art Market," in Art Markets, Agents and Collectors: Collecting Strategies in Europe and the USA, 1550-1950, dirigé par Adriana Turpin et Susan Bracken, Bloomsbury, 2021. www.bloomsburycollections.com/book/art-markets-agents-and-collectors-collecting-strategies-in-europe-and-the-united-states-15501950/introduction-2
  • "Bought-in at English Auction: Sellers Testing their Estimates in a Maturing Market," co-auteru avec Elisabetta Lazzaro, in Researching Art Markets: Past, Present, and Tools for the Future, dirigé par Elisabetta Lazzaro, Nathalie Moureau et Adriana Turpin, Routledge, 2021. www.routledge.com/Researching-Art-Markets-Past-Present-and-Tools-for-the-Future/Lazzaro-Moureau-Turpin/p/book/9780367708320
  • "Business as Usual – the London Art Market and Internationalisation in the Eighteenth Century," in Art et Economie dirigé par Cecilia d’Ercole et Jean-Michel Minovez. Collection Tempus Arti: PUM, 2020. pum.univ-tlse2.fr/~Art-et-economie-une-histoire~.html
  • "The Influence of Drawing Manuals on the British Practice and Reception of Fancy Pictures," in Fancy in Eighteenth-Century European Visual Culture dirigé par Melissa Percival et Muriel Adrien. Oxford University Studies in the Enlightenment, Liverpool University Press, 2020. 87-104. liverpooluniversitypress.co.uk/books/id/52628/
  • "British Buying Patterns at Auction Sales, 1780-1800," in London and the Emergence of a European Art Market, 1780-1820 dirigé par Susannah Avery-Quash et Christian Huemer. Los Angeles: Getty Research Institute, 2019. 35-51.shop.getty.edu/products/london-and-the-emergence-of-a-european-art-market-1780-1820-978-1606065952
  • "International Dealer Networks and Triangular Art Trade between Paris, Amsterdam and London," co-auteur avec Hans J. Van Miegroet et Hilary Cronheim, in London and the Emergence of a European Art Market, 1780-1820 dirigé par Susannah Avery-Quash et Christian Huemer. Los Angeles: Getty Research Institute, 2019. 53-65. shop.getty.edu/products/london-and-the-emergence-of-a-european-art-market-1780-1820-978-1606065952
  • "‘Directions to Know a Good Picture’: Marketing National School Categories to the British Public in the Long Eighteenth Century," in Art Crossing Borders: The International Art Market in the Age of Nation States, 1760-1914, dirigé par Jan Dirk Baetens et Dries Lyna. Studies in the History of Collecting & Art Markets, Leiden – Boston: Brill, 2019. 64-98. brill.com/view/book/edcol/9789004291997/BP000011.xml 
  • "‘Making Pictures Marketable’: Expertise and the Georgian Art Market," in Marketing Art in the British Isles, 1700 to the Present. A Cultural History dirigé par Charlotte Gould et Sophie Mesplede. Ashgate, 2019 www.routledge.com/products/9781409436690
  • "Significant Red: watercolour and the uses of red pigments in military and architectural conventions," in Revue de la Société d’Études Anglo-Américaines des XVIIème et XVIIIème siècles, Contribution of Colour(s) in the anglophone world, 75 (2018) journals.openedition.org/1718/810
  • "Bidding as a Guide to British Visual Preference: A Late Eighteenth-Century Case Study" in Moving Pictures: Intro-European Trade in Images, 16th-18th Centuries dirigé par Neil de Marchi et Sophie Raux. Turnhout: Brepols, 2014 www.brepols.net/Pages/ShowProduct.aspx
  • "Taste, the Auction House, and the Education of the Eye," inTaste and the Senses in the Eighteenth Century, Landau-Paris Studies on the Eighteenth Century (LAPASEC), Vol 3, dirigé par Peter Wagner et Frédéric Ogée. Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2011
  • "‘Secretly and by stealth’: moralité et résurgence des images", in XVII-XVIII Revue d’Etudes Anglo-américaines, Vol. 65, 2008
Podcasts & Blogs


Quelques présentations (Book History, Art Market Studies, Material Culture)

  • 13 octobre 2022: "Satire and Art Market Practices: the Auction as Visual Tropes in the Eighteenth Century" Séminaire Franco-Britannique d'Histoire, maison de la Recherche, Université Sorbonne Nouvelle. www.youtube.com/watch
  • 10 avril 2021: Session SHARP du Congrès Annuel American Society for Eighteenth-Century Studies (ASECS) "Material Evidence in How-to Books: the artist as reader", Session “Material Manuals: Making and Using Eighteenth-Century Instructional Books” organisé par Christine Griffiths (Bard Graduate Center) et SHARP. Toronto, Canada. Online.
  • 26 janvier 2021: Séminaire de la Society for the History of Collecting, "Selling Pictures in 18th-Century London - Visualizing  Tightly-Knit Profession," Institute of Historical Research, London. Online. societyhistorycollecting.org/news-and-events/selling-pictures-in-eighteenth-century-london-26-jan-2021/
  • 11 janvier 2021: Séminaire Digital Materialities (LARCA CNRS UMR 8225) "Dirty Books: Stains and Holes in 17th and 18th-Century Drawing Manuals," LARCA-Université Paris Cité, Online. www.youtube.com/watch
  • 3 novembre 2020: seminaire Pôle 3 (Crew) Sorbonne Nouvelle, discussion autour d'un ouvrage: "Le monde de l'imprimerie en Grande Bretagne: Forms, Formats and  the Circulation of Knowedge" avec Professeur James Raven (Cambridge) et Dr. Louisiane Ferlier (Royal Society). Université Sorbonne Nouvelle, Online.
  • 27 février 2020: Consortium on the Revolutionary Era, “Trooping the Colors: learning to draw and color-code knowledge in the army”, Panel présidentiel “Military Enlightenment in a Global Context”, organisé par David Huw (King’s College London) and Christy Pichichero (George Mason University). Tallahassee, Florida.
  • 5 juin 2019: "Visibilités des pratiques marchandes controversées outre-manche: intermédiaires polémiques, lots ravalés et transparence" Journée d'études "Le marché de l’art, 1750–1800: Expertises, négociations et controverses", Groupe de Recherche en Hisotire de l'Art Modern (GRHAM), Institut National d’Histoire de l’Art, Paris. grham.hypotheses.org/8162
  • 5 avril 2019:  Washington Area Group for Print Culture Studies (WAGPCS), “From Manuscript to Print: replication of art manuals in commonplace and copybooks” organisé par Eleanor Shevlin (West Chester University) Library of Congress, Washington D.C.
  • 22 mars 2018: Congrès annuel American Society for Eighteenth Century Studies (ASECS),   “1768-1805 – Hanging Biblical Paintings at the Royal Academy” Panel “Biblical Painting in Eighteenth-Century Britain”, organisé par Naomi Billingsley (University of Manchester) Orlando
  • 1 avril 2017:  Congrès annuel American Society for Eighteenth Century Studies (ASECS) ,“A Public Event with a Private Agenda: London Auctions as Dealers’ Clearance Sales” à l'  Atelier “Art Markets: Agents, Dealers, Auctions, Collectors” organisé par Wendy W. Roworth (University of Rhode Island)  Minneapolis
  • 26 Ocotbre 2015: Séminaire du Département School of Arts and Letters, "The Art Market’s Monitoring of the Value of Art: interconnecting artists and collectors",  dirigé par Professor Hiroshi Yoshioka, Kyoto University, Kyoto
  • 17 juin 2015: Festival Huguenot Summer, "Peter Motteux, upholder at the nexus of Huguenot artisans", at "From Soup to Silver, the enduring Legacy of the Hughenots", Institut Francais, Londres www.institut-francais.org.uk/events-calendar/whats-on/talks/from-soup-to-silver-the-enduring-legacy-of-the-huguenots/
  • 22 Juin 2013: Conférence Internationale London and the Emergence of a European Art Market (c.1780–1820), "British buying patterns at auction sales, 1780–1800: did the influx of European art have an impact on the British public's preferences?" , dirigée par Christina Huemer (Getty Research Institute) et Susannah Avery-Quash (National Gallery), National Gallery, London www.nationalgallery.org.uk/whats-on/calendar/conference-21-22-june-2013

Équipes de recherche

Informations complémentaires

 

mise à jour le 21 mars 2023


Photo

Capture d’écran 2016-04-20 à 21.11.56.png

MME Bénédicte MIYAMOTO

 

Recherche dans l'annuaire

Recherche dans l'annuaire

Â