Accueil >> Vie de campus >> Vie du personnel >> Personnels de l'Université
Enseignant et/ou chercheur
L'enfant dans la langue Presses de la Sorbonne Nouvelle. (2009) | |
Un JE en Construction Ophrys. (2006) |
Lanone, C. & Morgenstern, A. (Eds.) (2018). “A Voyage Towards Words” Representing the sensations of Childhood and the Acquisition of Language. Numéro special de la revue Cycnos.
Morgenstern, A.; Guidetti, M (Eds.) (2017). Numéro spécial. The gesture-sign interface in language acquisition. Language-Interaction-Acquisition (Benjamins).
Michaux, A., Morgenstern, A. (Eds.), (2007). La Réduplication, Faits de Langues, Ophrys.Beaupoil- Houdel, P. , Morgenstern, A. (2021). French and British children’s shrugs. A cross-linguistic developmental case-study of a recurrent gesture. Gesture 20:2: 180–218.
Morgenstern, A., Chevrefils, L., Blondel, M., Vincent, C. Thomas, C., Jego, J.-F., Boutet, D. (2021). “of thee I sing”: an opening to Dominique Boutet’s kinesiological approach to gesture. Languages and Modalities: 1-14.
Boutet , D., Blondel, M. Morgenstern, A. (2021). A multimodal and kinesiological approach to the development of negation in signing and non-signing children. Languages & Modalities : 41-58.
Aronsson, K. & Morgenstern, A. (2021). “Bravo!”: Co-constructing praise in French family life. Journal of Pragmatics, 173; 1-14.
Morgenstern, A. (2021). The Other’s Voice in the Co-Construction of Self-Reference in the Dialogic Child. Bakhtiniana - Revista de Estudos do Discurso, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/LAEL-PUCSP, 16 (1): 63-87.
Del Ré A., Dodane, C., Morgenstern, A., Vieira A. J. (2020). Children’s development of humour in everyday interactions: two case-studies in French and Brazilian Portuguese. European Journal of Humour Research, 8 (4): 112-131.
Boutet, D., Morgenstern, A. (2020). Préude et Ode à une approche kinésiologique du geste. Travaux Interdisciplinaires du Laboratoire Parole et Langage d'Aix-en-Provence (TIPA), Laboratoire Parole et Langage, 2020 ⟨10.4000/tipa.3892⟩
Del Ré, A., Dodane C., Morgenstern, A. (2019). Enunciados humoristicos infantis em foco: implicações pragmaticas, cognitivas e sociais / Children’s humoristic utterances in focus: Pragmatic, cognitive and social implications. Lingüística Vol. 35-2, diciembre 2019: 235-254.
Beaupoil, P., Collombell. M. , Morgenstern, A. (2019). « Et tout un moment que c’était la nuit, Petit Soleil dorma à côté de Petit Lapin. » Rituel de lecture partagé à la maison. In Morgenstern, A. & Sirota, R. Rituels de l’enfance et transmission : raconter des histoires. Numéro spécial de la revue Strenaé. https://journals.openedition.org/strenae/3914
De Pontonx, Leroy-Collombel, Morgenstern, A. (2018). How mother and child co-(re) construct non-conventional productions in spontaneous interaction. First language. 1-23.
Parisse, C., de Pontonx, S. Morgenstern, A. (2018). L’imparfait dans le langage de l’enfant : une forme pour sortir de l’ici et maintenant. Langage – Interaction – Acquisition. 183-225.
Morgenstern, A. (2017). Lanone, C. & Morgenstern, A. (Eds.) “A Voyage Towards Words” Representating the sensations of Childhood and the Acquisition of Language. Numéro special Cycnos.
Guidetti, M., Morgenstern, A. (2017). The gesture sign interface-Introduction. Language – Interaction - Acquisition. Numéro special édité par Aliyah Morgenstern et Michèle Guidetti. 1-12.
Caët, S., Limousin, F., Morgenstern, A. (2017). A functional approach to self-points and self-reference in a deaf signing
child and the (dis)continuity issue in child language. Language – Interaction - Acquisition. 119-142.
Blondel, M., Boutet, D., Beaupoil-Hourdel, P., Morgenstern, A. (2017). La négation chez les enfants signeurs et non signeurs: Des patrons
gestuels communs. Language – Interaction - Acquisition. 143-176.
Morgenstern, A., Caët, S. & Limousin, F. (2016). Pointing and self-designation in deaf and hearing children. Mouton de Gruyter. Open Linguistics, 1: 768-787. https://www.degruyter.com/view/j/opli.2016.2.issue-1/opli-2016-0003/opli-2016-0003.xml.
Morgenstern A. (2016). Pratiques langagières et comportements du patient en milieu familial : apport des méthodes ethnographiques multimodales pour la recherche en médecine. Ethics, Medicine and Public Health, 2, 641—649
Boutet, D., Morgenstern A., Cienki A. (2016). Grammatical Aspect and Gesture in French: a kinesiological approach. Vestnik RUDN. 20, 3. 131-150.
Kremer-Sadlik T., Morgenstern A., Peters, C., Beaupoil, P., Caët, S., Debras, C., Le Mené, M. (2015). Eating fruits and vegetables : An Ethnographic Study of American and French Family Dinners. Appetite. 84-92.
Morgenstern, A.; Beaupoil, P. (2015). Multimodal approaches to language acquisition through the lens of negation. Vestnik of Moscow State University. Linguistics and literary studies. Issue 6 (717). Numéro spécial. 435-451.
Morgenstern, A., Debras, C., Le Mené, M., Caët, S., Beaupoil, P & Kremer-Sadlik, T. (2015). L’art de l’artichaut et autres rituels: transmission de pratiques sociales et alimentaires dans les diners familiaux parisiens. Numéro spécial sur les Patrimoines alimentaires et enfantins. The anthropology of food. https://aof.revues.org/7836.
Benazzo, S. & Morgenstern, A. (2014). A bilingual child’s multimodal path into negation. Gesture. 174-202.
Morgenstern, A. Parisse, C., de Pontonx S. (2014). “On dit pas je veux!”: Apprentissage explicite et implicte du conditionnel dans les interactions adulte-enfant. Language-Interaction-Acquisition. 19-37.
Morgenstern, A., Leroy, M. & Caët Stéphanie. (2013). Self- and other-repairs in child-adult interaction at the intersection of pragmatic abilities and language acquisition, Journal of Pragmatics, 151-167.
Morgenstern, A. (2013). Book review of, Child language acquisition: Contrasting theoretical approaches. Ben Ambridge and Elena V. M. Lieven. First Language, SAGE Publications, 2013, 33 (3), pp.321-325.
Salazar Orvig, A., Marcos, H., Caët, C. Corlateanu, C. da Silva, C., Morgenstern, A. (2013). Definite and Indefinite Determiners in French-Speaking Toddlers: Distributional Features and Pragmatic-Discursive Factors. Journal of Pragmatics, Elsevier, The Pragmatic-Discursive Dimension of Grammar Acquisition, 56, pp.88-112.
Rossi, C., Caët, S. & Morgenstern, A. (2013). Le futur en construction: premiers usages de will et be going to chez l’enfant anglophone , Cercles 29 (2013), 265-285.
Morgenstern, A., & Parisse, C. (2012). The Paris Corpus. French Language Studies 22, pp. 7-12.
Leroy-Collombel, M. et Morgenstern, A. (2012). Rising grammatical awareness in a French-speaking child from 18 months to 36 months: uses and misuses of possession markers. French Language Studies 22, pp. 57-75.
Morgenstern, A. & Parisse C. (2012). Premières formes de conditionnel chez l’enfant. Faits de Langues. Special issue - Ultériorité dans le passé, valeurs modales, conditionnel. 219-222.
mise à jour le 2 octobre 2023