Accueil >> Espaces dédiés >> Personnels de l'Université

Enseignant et/ou chercheur

MME Bénédicte MIYAMOTO

Corps :
MCF - Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3
Mél :
benedicte.miyamoto@univ-paris3.fr
Adresse site personnel :
https://drive.google.com/file/d/0B3nk58MFeXNucmRHMzU1VHRxTlE/view?ths=true
Structure(s) de rattachement :
CREW - Center for Research on the English-speaking World - EA 4399
Département du Monde Anglophone
Discipline(s) :
section 11 - Langues et littératures anglaises et anglo-saxonnes

Discipline(s) enseignée(s)

 Civilisation britannique moderne/ Modern British History
  • MEEF2: "Anglais compléments diciplinaires culture anglophone"
  • A7/A8CULT Master Métiers de l'Enseignement, de l'Education et de la Formation (MEEF): "Anglais notions culturelles de civilisation"
  • A4BCVB: "Taking Liberties: British History 1215-1750"
  • A1ACVB: "Britain in an Age of Revolutions: British History 1750-1914"
Histoire de l'art britannique/ British Art History
  • B4A924: "History of British Art"

Fonction(s)

  • Maître de Conférences
  • Coordinateur des étudiants entrants Erasmus et Relations Internationales
  • Membre du CHSCT

Thèmes de recherche

Civilisation britannique - Dix-huitième siècle - Economie et Professions - Marché de l'art - Profession artistique - Religion et image - Peintures et gravures - Ventes aux enchères - Galleries et expositions - Public et critique d'art

British Studies/ Eighteenth-Century/ Economy and Professional Field/ Art Market/ Image and Religion/ Galleries and Exhibitions/ Art Criticism and The Public

Activités / CV

PUBLICATIONS

(A paraître - 2016) “Buying patterns at British auction sales after the French Revolution”, in Christian Huemer and Susannah Avery-Quash (eds.) London & the Emergence of a European Art Market (c.1780-1820) 

"‘Bidding as a Guide to British Visual Preference: A Late Eighteenth-Century Case Study’, in Neil De Marchi and Sophie Raux, eds., Moving Pictures: Intra-European Trade in Images, 16th-18th Centuries, Turnhout: Brepols, 2014
www.brepols.net/Pages/ShowProduct.aspx

"‘Making Pictures Marketable’: Expertise and the Georgian Art Market", in Charlotte Gould et Sophie Mesplede (dir.), Marketing Art in the British Isles, 1700 to the Present. A Cultural History. Ashgate, 2012
www.routledge.com/products/9781409436690

"Taste, the Auction House, and the Education of the Eye in Eighteenth-Century Great Britain", in Peter Wagner et Frédéric Ogée (dir.), Taste and the Senses in the Eighteenth Century. Landau-Paris Studies on the Eighteenth Century (LAPASEC), Vol 3. Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2011

 "‘Secretly and by stealth’: moralité et résurgence des images", in XVII-XVIII Revue d’Etudes Anglo-américaines, Vol. 65, 2008

CONFERENCES & TALKS

4 décembre 2015: "'As Whimsical and Chimerical as their forms are', ornamental and fanciful motives in English drawing books", conférence internationale Fancy-Fantaisie-Capriccio: Diversions and Distractions in the Eighteenth Century, sous la direction de Melissa Percival (Exeter University) et Muriel Adrien (Université Toulouse Jean Jaurès)Musée Paul Dupuy, Toulouse
fancyfantaisiecapriccio.wordpress.com

26 Ocotbre 2015: "The art market’s monitoring of the value of art: interconnecting artists and collectors", Graduate student seminar dirigé par Professor Hiroshi Yoshioka, Department of Aesthetics and Theory of Arts, Kyoto University, Kyoto

17 juin 2015: "Peter Motteux, upholder at the nexus of Huguenot artisans", at "From Soup to Silver, the enduring Legacy of the Hughenots", Huguenot Summer, Institut Francais, Londres
www.institut-francais.org.uk/events-calendar/whats-on/talks/from-soup-to-silver-the-enduring-legacy-of-the-huguenots/

16 mai 2014:  "Drawing Masters at the Crossroads – Evidence of an Insecure Profession in the Eighteenth century", Congrès SAES Atelier n°11- ART(S)- Histoire de l’art, Grande-Bretagne-Etats Unis, Présidents d’atelier: Laurent Châtel et Charlotte Gould, Caen

22 Juin 2013: "British buying patterns at auction sales, 1780–1800: did the influx of European art have an impact on the British public's preferences?" Conférence Internationale London and the Emergence of a European Art Market (c.1780–1820), dirigée par Christina Huemer (Getty Research Institute) et Susannah Avery-Quash (NG), National Gallery, London
www.nationalgallery.org.uk/whats-on/calendar/conference-21-22-june-2013

21 Juin 2012: "Drawing-Masters in Eighteenth-Century Britain: advertising one's profession" Yale Center for British Art's Summer Seminar, dirigé par Martina Droth, (Yale Center for British Art) et Mark Hallett (University of York) York

2 novembre 2011: "Christie’s sales : case study and analysis of lot orders, preliminary findings" (co-discutant : Amaan Mitha, Duke, Economics Department), DALMI meeting, animée par Neil De Marchi (Duke Department of Economics) et Hans J. Van Miegroet (Duke Department of Art, Art History & Visual Studies) Duke University, Raleigh

9 juillet 2011:  "Economic History, Art markets, Urban studies : Case Study in Linking Taste to Genre and Schools on the London Auction Market, 1767-1789", journée d’étude Methodologies for the Study of Collecting, animée par Adriana Turpin, (Institute of Historical Research), Londres

20 mai 2011 : "Pour une cartographie des artefacts culturels à Londres au XVIIIe siècle : librairies spécialisées et ventes de tableaux", (co-discutante Louisiane Ferlier), Congrès SAES, Atelier XVIIIe, Paris

30 nov. 2009 :   "‘Bringing Pictures to the Hammer is literally knocking down and depressing the Fine Arts!’– the rivalry between commercial valuation and artistic expertise in Georgian London", séminaire  Collecting and Display,  animé par Adriana Turpin (Institute of Historical Research) Londres

23 avril 2009: "'Making Pictures Marketable': The Georgian Invention of a Modern Art Market", colloque international Art et Commerce en Grande Bretagne, 18e-20e siècle, sous la direction de Charlotte Gould et Sophie Mesplède (Université de Rennes 2 - Haute Bretagne) Rennes

9 juin 2008 : « L’explosion d’un marché de l’art malgré une expertise limitée : le succès commercial et mondain des ventes aux enchères à Londres», journée d’étude Forms of Expertise in Europe: Actors, Practices and Objects, 15th – 19th Centuries. ANR Sciences et capitales européennes : revisiter les origines de l’espace public des savoirs. Sous la direction de Charlotte Guichard (CNRS) Pascal Dubourg-Glatigny (Centre Marc Bloch) et Stéphane Van Damme (Maison Française d’Oxford) Centre Marc-Bloch, Berlin

EQUIPES DE RECHERCHE

-CREC www.univ-paris3.fr/centre-de-recherches-en-civilisation-britannique-crec--78353.kjsp

-Dalmi Project, Duke's Art, Law and Market Initiative, Duke University
www.dukedalmi.org

- ANR UMR 8529 - CNRS/Lille 3, "Marchés de l’art en Europe (1300-1800) émergence, développement, réseaux (M-ART)" direction Sophie Raux (Lille 3) (ANR 2007-2011). Membre collaborateur de 2008 à 2011
www.artmarkets.eu/presentation/

mise à jour le 2 mai 2016


Photo

Capture d’écran 2016-04-20 à 21.11.56.png

MME Bénédicte MIYAMOTO

 

Recherche dans l'annuaire

Recherche dans l'annuaire