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Enseignant et/ou chercheur

MME Anna GHIMENTON

Corps :
MCF SorbonneNouvelle
Mél :
anna.ghimenton@sorbonne-nouvelle.fr
Structure(s) de rattachement :
CLESTHIA - Langage, systèmes, discours - EA 7345

Discipline(s) enseignée(s)

  • Acquisition et socialisation langagière, psycholinguistique, plurilinguisme et identité.
  • Métiers de l’enseignement et formation à la recherche (didactique du français langue maternelle et langue seconde).
  • Linguistique, sémantique et pragmatique.

 

Thèmes de recherche

  • Acquisition plurilingue, contact des langues, immigration, attitudes
  • Psycholinguistique, sociolinguistique, ethnographie

Activités / CV

Articles dans des revues internationales avec comité de lecture

Ghimenton. A.  (2015, first published online on November 18, 2013). Reading between the code choices: Discrepancies between expressions of language attitudes and usage in a contact situation. International Journal of Bilingualism.19: 115-136.

Ghimenton, A. & Volpin, L. (2014). Choix stylistiques plurilingues, catégorisation et construction de sens : étude exploratoire dans une école professionnelle de Vénétie (Italie). Lidil, 50, pp. 63-79.

Ghimenton, A. (2014). Les vertus cachées du plurilinguisme. Psychoscope 6(35). pages 12-15.

Ghimenton, A. (2014). Perceptions de l’enseignement précoce des langues dans des forums francophones : menace ou atout? Babylonia (1/14), pages 74-77.

Kandel, Peereman & Ghimenton. A (2014). How do we code the letters of a word when we have to write it?  Investigating double letter representation in French. Acta Psychologica, 148, pages 56-62.

Kandel, Peereman & Ghimenton. A (2013). Further evidence for the interaction of central and peripheral processes. The impact of double letters in writing English words. Frontiers in Cognitive Science.

Ghimenton, A. (2013). Quantitative approaches to Italian / dialect family interactions: Considerations on Methodology and Language transmission in a contact situation. Journal of Language contact 6 (1), pages 106 –133.

Ghimenton, A., Chevrot, J.-P., Billiez, J. (2013). Language choice adjustments in child production during dyadic and multiparty interactions: a quantitative approach to multilingual interactions. Linguistics. 51 (2), pages 413–438. 

Ghimenton, A. (2010). Analyse d'interactions familiales entre trois générations dans la région italienne de Vénétie: réflexions sur les voies de la transmission des langues minorées. TRANEL, 52 (pp. 109-124).

Chapitres d’ouvrage avec comité de lecture

Ghimenton, A. et Costa, L. (to appear in 2016). Code-switching et socialisation plurilingue au sein de trois familles italophones en France. In M. Langner. Peter Lang.

Ghimenton, A.  et Depau, G. (to appear).  Ideologies and expressed attitudes in Internet: Comparing ethnic identities in two regional communities (Veneto and Sardinia). In Pütz, M. Endangered Languages in Context: Social, educational and developmental perspectives. Peter Lang.

Ghimenton, A.  (to appear). Socializing the language choices: When variation in the language environment supports acquisition. In G. de Vogelaer et M. Katerbow. Variation in language acquisition. John Benjamins (Studies in Language Variation series).

Ghimenton, A Wharton, S. (2013). Acquisition, développement plurilingue. In J. Simonin et S. Wharton (éds). Dictionnaire encyclopédique de la linguistique de contact. Lyon: ENS Éditions.

Ghimenton, A. (2013). Pathways to multilingual acquisition in Veneto: a usage-based perspective of code choices in the input and output in a language contact situation. In Martin Putz et al.Variation in Language and Language Use. Peter Lang.

Depau, G., Ghimenton, A. (2009). Internet and minority languages: the case of Sardinian. In Susanna Pertot, Tom M. S. Priestly and Colin H. Williams (éds). Rights, Promotion and Integration Issues for Minority Languages in Europe. Palgraves (pp. 326-346).

Ghimenton, A. (2008). L’environnement langagier du très jeune enfant dans la société plurilingue de Vénétie : description d’indices statistiques et pragmatiques. In Mathieu Loiseau et al., Actes du colloque International des Étudiants-Chercheurs en Didactique des Langues et en Linguistique, 4-7 juillet 2006, Grenoble :PUG  (pp. 283-289).

 Ghimenton, A., Chevrot, J.-P. (2006). Language acquisition in a multilingual society: a case study in Veneto, Italy. In Frans Hinskens (éd.). Language variation – European perspectives. Amsterdam / Philadelphia : John Benjamins, (pp. 71-81).

Ghimenton, A. et Depau, G. (in preparation). Revitalization and education. In W. Ayres-Bennett and J. Carruthers. Romance sociolinguistics. De Gruyters. 

Actes de colloques internationaux

Ghimenton, A., Matthey, M. (2009). Théories du code-switching : l’apport du contexte italo-roman. In C. Alén Garabato, T. Arnavielle et C. Camps (éds). La romanistique dans tous ses états. Paris : L’Harmattan (pp. 159-173).

Coordination d’ouvrage

M. Loiseau, L. Buson, C. Dugua, Ghimenton, A., V. Goossens, A. Nardy, F. Rinck. (éds.). (2008). Autour des langues et du langage : perspective pluridisciplinaire. Sélection d'articles du  colloque International des Étudiants-Chercheurs en Didactique des Langues et Linguistique. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble.

Note de Lecture

Ghimenton A.(to appear). Compte rendu de P. Grommes & A. Hu (eds.): Plurilingual Education: Policies – Practice – Language Development, Hamburg: Hamburg Studies in Linguistic Diversity (HSLD), John Benjamin. Journal of Language Contact.

Ghimenton A. (2015). Compte rendu de Anne-Claude Berthoud, François Grin & Georges Lüdi (eds.). Exploring the Dynamics of Multilingualism, 2013, 440 pages. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. Journal of Language Contact.

Ghimenton, A. (2005). Compte-rendu de Carpitelli, E.: “I vicoli lunigianesi : alcune osservazioni lessicali ed etnografiche”. In Baldini E. (éd.). Studi lunigianesi in onore di Cesare Vasoli. Firenze, Olschki, 2001 : 617-627», RID 26 (Rivista Italiana di Dialettologia. Schedario Lunigiana, p. : 345.

mise à jour le 6 septembre 2016


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