Colloque international
Lieux : Université Sorbonne Nouvelle Nouvelle - Paris 3, Salle Bourjac, 17 rue de la Sorbonne, Paris 5e ; Salle des Conseils et salle 4, 12 place du Panthéon, Paris 5e
Organisateurs : Jacques-Henri Coste, Martine Azuelos, Régine Hollander, Catherine Coron
Contact : jacques-henri.coste@univ-paris3.fr Programme/program [PDF - 145 Ko]
Résumés/Conference abstracts [PDF - 520 Ko]
[PDF - 520 Ko]
WATCH AGAIN + TRANSCRIPTIONSEntrepreneurial Societies and the English-speaking World
Présentation :
Le champ et la portée de l'entrepreneuriat ne cessent de s'élargir. Le processus entrepreneurial s'étend à tous les domaines de la vie économique et sociale. Il brouille ainsi les frontières traditionnelles entre secteurs privés et publics. Un nouvel esprit du capitalisme plus entrepreneurial se développe dans les mondes anglophones et d'autres sphères culturelles en réponse à la globalisation économique et à la fragmentation sociale qui en découle. Cette dynamique accompagne le processus de mutation de l'environnement économique, politique et culturel. Elle ne se fonde pas exclusivement sur le principe Schumpétérien de la « destruction créatrice ». Elle a conduit un auteur comme David Audretsch à mettre en avant le concept de « société entrepreneuriale ». Il pourrait structurer la manière du « vivre ensemble » en société autour de valeurs communes et participer à la construction de formes originales de lien social fortement encastrées dans des aires culturelles, des économies politiques et des contextes variés. La crise récente que traversent les grandes organisations plus managériales et les économies mondiales redonne, paradoxalement, un nouveau lustre et un rôle plus central à la « figure héroïque » de l'entrepreneur individuel et à ses œuvres. Elle souligne aussi l'importance de la dynamique sociétale qu'impulsent les familles, les diasporas, les réseaux entreprenants, les régions et tous les entrepreneurs sociaux. La montée de l'entrepreneuriat en tant que phénomène économique, social et sociétal reflète ainsi de profonds changements d'attitudes et d'actions au sein des systèmes économiques et sociaux qui donnent cohésion et force aux sociétés entrepreneuriales de la postmodernité libérale ou du postcommunisme.
Entrepreneurial Societies and the English-speaking World:Cultures, Contexts, PerspectivesA conference organized by CERVEPAS/CREW ( EA 4399), September 16th, 17th, 18th , 2010,
Videocast design:
Jacques-Henri Coste and
Régine HollanderTranscriptions:
Régine Hollander, Ben Offerlé, Bradley Smithhttp://cervepas.univ-paris3.frhttp://www.univ-paris3.fr/crew
Presentation of the conference
Entrepreneurship is broadening its horizons. Defined as risk-taking, business venturing, value creation, emergence and development of organizations and projects, and recognition and exploitation of opportunity, the entrepreneurial process is widening its scope and blurring boundaries between the profit and nonprofit sectors. A new, largely entrepreneurial spirit of capitalism has developed in the English-speaking world and many other spheres as a proactive response to globalization and social fragmentation. Consonant with the transformations of the economic and political environment, this dynamic of innovation is not exclusively based on the Schumpeterian principle of creative destruction. It has led economics scholar David Audretsch to put forth the concept of the entrepreneurial society to account for this new, widely encompassing, network-based trend. Entrepreneurial activity may shape and structure the way people live together in society and share common values and representations. It may also be instrumental in the construction of specific forms of social ties, which would be strongly embedded in cultural areas, political economies and diverse contexts.
Paradoxically, the crisis that managerial organisations and economies across the world are currently facing has given new lustre to the heroic figure of the individual entrepreneur. It has ascribed a more central role to the entrepreneur's works and deeds, while strongly emphasising the societal dynamics driven by families, diasporas, cluster regions, and social entrepreneurs. The rise of entrepreneurship as an economic, social, and societal phenomenon thus reflects deep changes in behaviour, practices and discourses that are at play within business and social systems. Entrepreneurship appears to be a process of governance and an original form of agency that provides consistency, strength, and the driving force to the entrepreneurial societies of the second post-modern and post-communist era.
Scientific Committee
- Alistair Anderson, Skene Centre for Entrepreneurship, The Robert Gordon University, Aberdeen, Scotland
- Martine Azuelos, CERVEPAS/CREW, Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, France
- Didier Chabaud, Cergy-Pontoise University and Normandy Business School, France
- Jacques-Henri Coste, CERVEPAS/CREW, Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, France
- Alain Fayolle, EM Lyon Business School, France
- Louis Jacques Filion, Chaire Entrepreneuriat Rogers-Bombardier, HEC Montréal, Canada
- Daniel Hjorth, Copenhagen Business School, Denmark
- Jean-François Huchet, CEFC, Hong Kong
- Stavros Loannides, Foundation for Economic and Industrial Research / Panteion University, Greece
- Jill Kickul, Berkley Center for Entrepreneurial Studies, Stern School of Business, New York University, USA
- Siu-Lun Wong, Centre of Asian Studies, The University of Hong Kong, Hong Kong
Organising Committee- Martine Azuelos, CERVEPAS/CREW, Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3
- Jacques-Henri Coste, CERVEPAS/CREW, Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3
- Catherine Coron, CERVEPAS/CREW, Université Panthéon - Assas Paris 2
- Régine Hollander, CERVEPAS/CREW, Université Panthéon - Assas Paris 2
Photos