ED 622 >> Formation doctorale >> Séminaires doctoraux

Information Structuring of Spoken Discourse: Question-Answer Pairs and Genre

Volume horaire total 12h

Langue(s) d'enseignement

Anglais, Français

Responsables

M. M. Jocelyne FERNANDEZ-VEST - C.N.R.S-LACITO

Contacts

m.m.jocelyne.fernandez-vest@vjf.cnrs.fr

Pré-requis

  • Langue d'enseignement : le cours sera dispensé en anglais, langue de référence des théories de Structure Informationnelle ; le français sera utilisé pour des clarifications terminologiques ponctuelles.
  • Pré-requis pour pouvoir suivre le séminaire : une bonne connaissance de l'anglais, au moins écrit (indispensable aujourd'hui en Linguistique générale).

Objectifs

As a follow-up to the previous seminars conducted about « Information Structuring, between Typology and Universals », the 2014-2015 Seminar will concentrate on dialogic pairs and genre in different languages.

Considering that an ambitious semantics of human language, which lays claims towards generalization, should take into account two kinds of typologies – 1) discourse typology, based on criteria of genre / context / relations between interlocutors ; 2) language typology, apt to explain what kind of resources are mobilized in individual linguistic systems for building meaningful constructions – we shall question the relevance of Word Order classifications originating in the analysis of « neutral » utterances. The demonstration will start from Answers (A) as primary elements of Information Structuring. Distinguishing 3 types of As (simple / complex / multiple A), one can show that the MCU (Minimal Communicative Utterance), a short rhematic A, is frequently in impromptu speech the pivot of 2 binary information strategies involving Initial and Final Detachments, Theme-Rheme and Rheme-Mneme respectively. With examples of Question-Answer pairs borrowed from different discourse genres – from everyday conversations to political debates and interviews – we will investigate to what measure a typology of these pairs, as contextualized utterances of ordinary language, not only permits to tackle //context / co-text / sentence combining//, but can challenge the traditional Word Order classifications ((SVO, SOV etc.). Examples will be taken from different language families – Indo-European, Finno-Ugric, South-Asian.

Réf. : http://mmj-fernandez-vest.wikidot.com

Description


  • Exposés : un calendrier d'interventions (doctorants et spécialistes externes du domaine) sera fixé au cours des premières séances.
  • Supports pédagogiques du séminaire : des exempliers (numérotés) seront mis en ligne régulièrement.

Calendrier

2ème semestre
Jeudis : 13/11/2014, 20/11/2014, 27/11/2014, 04/12/2014, 11/12/2014, 18/12/2014
11h - 13h

Centre Bièvre (3ème étage, salle E)
1, rue Censier 75005 Paris

Bibliographie

Contrôles des connaissances

  • A déterminer avec les auditeurs.

Informations complémentaires

  • Inscription préalable (m.m.jocelyne.fernandez-vest@vjf.cnrs.fr) ou lors de la première séance.
  • Séminaire également ouvert aux étudiants des Masters 2 Recherche et aux doctorants d'autres EDs.

mise à jour le 7 octobre 2014


Renseignements :

ED 622 - Sciences du langage
Université Sorbonne Nouvelle

MAISON DE LA RECHERCHE

4, rue des irlandais

75005 PARIS

Tél. : 01.55.43.08.82
Mél.
Sur Internet

Recherche d'un élément pédagogique

Recherche d'un élément pédagogique

Â